Tuesday, March 18, 2008

يعنى إيه كلمة وطن ؟

يعنى إيه كلمة وطن؟ .. يعنى إيه كلمة وطن؟

يعنى واو و طه و نون

واو ده وادى .. و طه ده طيبة .. أما نون ده ناس بلادى اللى بيسابقوا الزمن

من أغنية أطفال قديمة لإيمان الطوخى


هذا السؤال يلح على ّ منذ فترة طويلة .. ما هو الوطن؟

هل الوطن هو المكان الذى ولد و عاش فيه أباك و أجدادك؟

أم هو المكان الذى ولدت أنت و تربيت و كبرت به بغض النظر عن إذا كان هذا وطن أجدادك أم لا؟

أم هو المكان الذى تربيت و كبرت به حتى و إن كنت ولدت فى مكان آخر؟

و هل حب الوطن فطرى أم مكتسب؟


أنا أرى أن الوطن يمكن أن يكون أى خيار من هذه الخيارات .. و كلما امتلكت عدد أكبر من هذه الخيارت كلما زاد تعلقك بوطنك و لكننى أميل إلى الخيار الثانى، و الثالث إن كنت لا تزور وطنك الذى ولدت به مطلقاً.

أنا ولدت بمصر و سافرت فى الرابعة من عمرى إلى بلد عربى شقيق و قضيت هناك ست سنوات من عمرى مع قضاء العطلة الصيفية بمصر .. لكنى لا أحمل ذرة انتماء واحدة إلى هذا البلد العربى .. لماذا؟ لم أكن أملك إجابة واضحة وقتها .. لكننى ظللت متعلقة بمصر و أجيب الكل عن الأسئلة التى تتكرر كثيراً: (هنا أحلى و لا مصر؟) .. (تحبى تفضلى هنا و لا ترجعى مصر) بمصر .. (عايزة أرجع مصر) .. مع العلم بأن الحياة فى هذا البلد العربى كانت مريحة و تكفى فقط الشوارع النظيفة و النظام الذى يسود كل شئ لتشعر أنك لا ترغب فى العودة إلى مصر ثانية .. و لكننى لم أشعر هناك بتلك الحميمية التى أشعر بها فى مصر ..

فأنا أحب سكان مصر و طريقتهم العفوية فى التعامل التى تجعلك تشعر تجاه شخص قابلته فى الشارع أو وسيلة مواصلات أو محل أو أى مكان عام بشعور ألفة كأنك تعرفه منذ زمن بعد محادثة قصيرة جداً و ربما بعد ابتسامة فقط .. أحب سكان مصر بشهامتهم التى لم تنقرض بعد و الحمد لله .. جرب أن تقع فى مشكلة أو مشاجرة أو حادث -لا قدر الله- و ستجد العشرات يلتفون حولك لتقديم العون .. تدمع عيناى تأثراً دوماً لرؤية هذا المشهد.

أحب مصر بكل تفاصيلها الصغيرة التى تضايقك أحياناً لكنك اعتدتها و ربما لا تتخيل الحياة بدونها.


و هذا يقودنا للسؤال الأخير :

هل حب الوطن فطرى أم مكتسب؟


أعتقد أنه مكتسب .. ربما هناك جزء فطرى فى داخل كل منا .. لكنه فى الأساس مكتسب فى رأيى لسبب بسيط .. لو أن أحدهم أخبرك -بعد أن كبرت و عشت فى وطنٍ ما- أنك تنتمى لوطن آخر عن طريق أجدادك و أنت لم تعرف هذا من قبل .. هل ستتجه مشاعرك إلى هذا الوطن الجديد؟ هل ستشعر بإنتماء له؟ لا أظن.

لدى تجربة شخصية أخرى .. أخبرونى منذ عدة سنوات أن أصول عائلتنا السحيقة تنتمى إلى بلد عربى شقيق آخر لأن جدى الخامس ينتمى إلى ذلك البلد -أنا لا أمزح .. هذا حقيقى تماماً- و تزوج مصرية و توفى -بعد أن أنجبت- فى مصر قبل العودة إلى بلده .. ووقتها طبعاً لم تكن هناك تعقيدات الجنسية الموجودة الآن -و ربما لم تكن هناك جنسيات على الإطلاق فنحن نتكلم عن شئ حدث منذ أكثر من قرن- لذا فنحن مصريون.


تسألوننى بم شعرت؟ بصراحة ضايقنى كثيراً أن أصولنا ليست مصرية تماماً -و كأننى كنت أتوقع أن يكون أجدادى من الفراعنة- .. شعور شبيه بشعور السحرة الغير أنقياء الدم لأن أحد الأبوين ليس ساحراً فى روايات هارى بوتر و لكننى أقنعت نفسى أنه بالتأكيد لا يوجد من هو مصرى إلى جده الأخير .. و فى الواقع لم أشعر تجاه هذا البلد بأى انتماء و أنسى أحياناً أن جدى -الخامس- ينتمى إليه.

لو أن حب الوطن فطرى لشعرت بانتماء تجاه هذا البلد العربى الشقيق و لربما شعرت بحنين غامض إليه قبل أن أعرف حتى أن جدى ينتمى إليه كما يحدث فى الروايات و الأفلام .. لذا أعتقد أن حب الوطن مكتسب و إن كان هناك جزء فطرى فهو الجزء الخاص بأنك يجب أن تنتمى إلى وطنٍ ما و أن تحبه و تبذل من أجله ما تستطيع و ربما تفديه بحياتك.


هذا رأبى .. ولكن مازالت أحياناً أتسائل فى حيرة.. يعنى إيه كلمة وطن؟

9 comments:

Mafrousa said...

الوطن هو المكان الذى تقيمين فيه ممكن البيت او البلد يعنى البلد العربى الذى سكنتى فيه لقد اتخذتيه موطنا الى ان تركتيه .. المشكلة مش فى الوطن.. المشكلة فى الانتماء.. و الانتماء أعتقد انه فطرى.... أما مصر ديه حاجة تانية ربنا زرع حبها سبحانه و تعالى فى قلوب الناس جميعا ( عدو و لا حبيب) لها سحر على سكانها و على العالم اجمع سبحان الله البلد الوحيدة التى ذكرت فى القرآن اكثر من مرة....أنا فى رأى ملهاش مثيل فى كل حاجة حلوة كانت او وحشة .و اذا كنت استائتى لانك مش من اصول مصرية فيوجد كثير من الغربيين اللذين احبوها و غضبوا مثلك.ز بس انتى مولودة فيها .. الواحد لما بيروح مكان و يعجبة و يقابل ناسه يقول يا بختهم و بعد ماتزول زهوة الانبهار بما تراه العين و مفتقد فى مصر يرجع يحن تانى لكل حاجة فيها بوحشها و حلوها... و على فكرة احنا اللى بنعمل الحلو و برضه احنا اللى بنعمل الوحش.. انتى جيتى على الوتر الحساس.. لو فتحنا فى الكلام مش حنسكت...
اما اذا كنت تريدين المعنى اللغوى فعليك و على المعجم العربى

Anonymous said...

بتتكلمي في موضوع بفكر فيه من زمان اوي
و لكن بطريقة مختلفة شوية
ليه مصر؟
تعرفي ان الانتماء الزائد للوطن ده شيء مميز بالنسبة للمصريين بالذات؟
ماكنتش متوقع كدة بصراحة و لكن ده اللي عرفته لما سافرت برة
المصريين اقل الناس طلبا للتجنيس في الدول الاخرى مهما سمعنا العكس
و لما بيتجنس مش بيعيش للابد برة
من المعروف لدى الجنسيات الاخرى ان المصري دائما ما يعود لبلدة في النهاية

المشكلة التي افكر بها هي
هل نحن نخطيء عندما ننتمي هذا الانتماء الزائد لمصر؟ و المفترض اننا نحن العرب كلنا امة واحدة و ننتمي الى كيان اكبر من مصر
مصر يمكنني بثقة ان اقول انها تلصح لان تكون عاصمة للامة العربية مثل القاهرة بانسبة الى مصر
و لكن ما نراه في الاعلام الان و اتجاهه نحو اثارة حب الوطن بطريقة زائدجة عن الحد من شأنه ان يباعم في المساسفات بين العرب و بعضهم
ان كل واحد تمسك بوطنه فقط سوف نصبح في النهاية دول مختلفة علاقاتنا ببعضنا البعض علاقة دبلوماسية رسمية فقط
لا هذا يحدث الان فعلا على النطاق الرسمي و الحكومي
و لكن نفسيا نحن لم ننقسم بعض
و لكننا للاسف في طريقنا للانقسام نفسيا ايضا
فقد وضع الاستعمار بضع خطوط بيننا منذ عشرات السنين ليقسمنا جغرافيا و الان نحن نقسم انفسنا نفسيا ايضا لنكمل على ما تبقى مننا بأيدينا
حب الوطن جميل و لكن لابد ان نعرف حدود وطننا الذي نحبه
شكرا

romalistic said...

واحدة مفروسة:

كلامك جميل أوى و فعلاً مظنش فى حد عنده انتماء لبلده أكتر من المصريين بس مش عارفة ليه يمكن ده راجع لطبيعة فينا مش فيها .. الله أعلم
و فى ناس بتبقى مخنوقة منها و ممكن تشتم فيها بس بيحبوها برده .. أنا عن نفسى بتخنق من حاجات كتير فيها بس بحبها بجنون

أنا مش بس مولودة فى مصر .. كمان أجدادى -لحد الجد الرابع- مولودين فيها .. بس تقريباً أنا كنت فاكرة أن أجدادى الفراعنة فاتصدمت :D

أنا فعلاً أعرف ناس بتبقى الأم مصرية و الأب أجنبى و عاشوا فى مصر و بيحبوها كأنها بلدهم و حاسين بانتماء ليها و ساعات بيبقى الأب و الأم أجانب بس عايشين فى مصر و نفس الكلام برده

romalistic said...

أحمد:

كلامك صح جداً إحنا لازم ننتمى للوطن العربى بالإضافى لانتمائنا لمصر
بس مصر الأساس .. مش بيقولوا "أنا و أخويا على ابن عمى و أنا و ابن عمى على الغريب" ؟
:)

بس أعتقد انتمائنا بيقل للوطن العربى أو بيتهز نتيجة تعامل بعض الدول العربية مع المصريين .. فى ناس بتتبهدل فى دول عربية و فى دول خصوصاً الخليجية
بيتكبروا علينا فطبيعى مشاعرنا تجاههم بتتهز

فى ناس بيقولوا يعنى يعاملونا وحش فى بلادهم و أول ما تحصل مشكلة يقولوا مصر هى عاصمة الوطن العربى و عايزينا احنا نتحمل المسؤولية و احنا مش ناقصين أصلاً

و فى ناس كتير كانوا ضد دخول الفلسطنيين رفح أو مساعدتهم عموماً عشان رأيهم إن الفلسطنيين مش كويسين و بيقولوا عملوا مشاكل و زوروا فلوس و الكلام ده و عشان إحنا كفاية علينا مشاكلنا

أنا مش موافقاهم فى رأيهم بس بعذرهم لما يفكروا كده

Miso soup said...

"الانتماء الزائد للوطن ده شيء مميز بالنسبة للمصريين بالذات"
اسف ... اعترض ... ده خرافة احنا اخترعناها و صدقناها
شعوب تانية كتير بتموت في بلادها (خصوصا الشعوب اللي ليها تاريخ) .. بص كده علي الالمان ... معتدين جدا انهم المان ... شوف كده شعب اليابان .. عمرك سمعت عن ياباني مهاجر و سايب بلده (فيه طبعا علي الاقل في امريكا لكن انا اقصد بشكل عام) .. حاول كده تتكلم مع واحد فرنساوي بالانجليزي .. يمكن ميردش عليك رغم انه بيتكلم انجليزي كويس .... و غيرهم كتير .... احنا بس اللي بنحب نتكلم و بنفتكر ان كل لما نتكلم اكتر يبقي بنحب اكتر ... لكن مفكرناش اننا نعمل حاجة حقيقية للبلد اللي بنقول اننا بنحبه .. يمكن الشعور اللي بيشعروه المصريين بره مصر بيكون غالبا عدم الالفة حتي لو قعد سنين يمكن لاسباب دينية (غالبا) او ثقافية (في البلاد العربية بدافع الاستعلاء ان احنا اللي علمناهم و حمناهم الخ الخ الخ) او خليط من الاثنين
برده الصورة مش ضلمة اوي كده .. انا اعرف مصريين بره .. فعلا بيحبوا البلد و فعلا عملوا و لسه بيحاولوا يعملوا حاجه للبلد ده
الكلام ده زيه زي الخرافات اللي بنقعد نخترعها و نصدقها زي احسن جو هو جو مصر و احسن عيشة هي العيشة في مصر .. انا مش بحب البلد بتاعتي علشان جوها احسن جو وارضها احسن ارض و كل الكلام الاهبل ده .. انا بحبها زي ما هي بوحشها و حلوها... و الخرافة التانية ان مصر مهد الحضارة و هي اللي علمت العالم و كآن مكنش فيه غيرها .. هي صحيح قديمة .. لكن مضحكش علي نفسي و انسي حضارات قديمة زيها و يمكن اقدم
لازم نكون روماقعيين (مع الشكر لصاحبة المدونة لاستعارة المصطلح و الاشتقاق منه :)

romalistic said...

miso:

أكيد فى شعوب كتير بتنتمى لأوطانها .. بس ده ميمنعش إننا انتمائنا قوى و مميز .. كمشاعر أساساً مش كأفعال و برده وقت الشدة و الحرب و كده .. لكن فعلاً ناس كتير مش بتعمل حاجة عشانها

و بالنسبة لألمانيا أيام النازية و يمكن لحد دلوئت هما معتدين أوى بالجنس الآرى لدرجة انهم شايفين ان من حقهم يسودوا العالم .. مش مسألة و طنية .. ده كبر و غرور .. شايفين الناس التانية أقل منهم .. بس ممكن يكونوا وطنيين برده

"و ثقافية (في البلاد العربية بدافع الاستعلاء ان احنا اللي علمناهم و حمناهم الخ الخ الخ)"
ههههههه لأ هى الفكرة ان هما اللى بيتكبروا علينا و فاهمين ان منغير فلوسهم مش حنعرف نعيش

و مين قال اننا بنحب مصر عشان حلوة .. أنا قلت بتضايقنى فيها حاجات كتير .. تقريباً كل حاجة (: بس بحبها

موضوع الحضارة ده أصلاً بقى بيزهقنى .. حنفضل لحد امتى نقول كنّا
ليس الفتى من يقول كان أبى .. بل الفتى من يقول ها أنذا

للأسف ده فخر العاجز اننا دايماً بنتكلم على أجدادنا و مش بنعمل حاجة

mostafa rayan said...

احنا محتاجين نعمل حاجة اكتر مانتكلم
بس المشكلة
ان اللي ماسكين مش بيشجعوك علي اي حاج

إيثار said...

انا ولدت في السعودية وعشت هناك7 سنين
و من ساعتها و منزلتش مصر خالص حتى في الاجازات و خلاص كل شعوري بالانتماء لسعودية و بعد ما والدي اتوفي فجاة الاقي عمامي اللي انا مشفتهمش طول عمري بيقولولنا انزلوا مصر و نزلنا مصر و انا معرفش مصر دي ايه اساسا
و دلوقتي انا يقى عندي عشر سنين و الناس مش مصدقة اني عايزة ارجع السعودبة و كارهة مصر اللي بيقولوا ان هي بلدي و دا طيعا انا مش معترفة بيه
و من خلال التجربة دي انا في رايي ان حب الوطن يكتسب

اسفة للاطالة
تحياتي

Sherif Elian said...

فى رائى الشخصى,الوطن هو المكان الذى يتواجد به اصدقائك و اقاربك و معارفك يعنى انا عن نفسى سفرونى بره مصر و سفروا معايا كل من اعرف هابقا اسعد انسان فى العالم
بالإضافه لحاجه تانيه مهمه فى رائى
هو المكان اللى الواحد فاهم الناس فيه
يعنى لما الواحد يشتغل بره مصر فتره,مهما كانت الناس كويسه و محترمه صعب اوى انى اخد على الناس يسهوله, عكس الواحد فى بلده بيحس انه فاهم الناس رغم إختلافهم